برای شروع یک کسب و کار کوچک در اینترنت و یا راه اندازی یک پایگاه اینترنتی برای کسب و کار خود می توانید کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی کار خود را آغاز کنید و اجباری به پرداخت هزینه های بالا نیست.

بسیاری از افراد با اینکه ساعت ها در طول روز وقت خود را پای اینترنت می گذرانند، ولی اطلاعات چندانی در مورد روش های کسب درآمد از طریق اینترنت و به خصوص شیوه های رایگان تبلیغات در اینترنت اطلاعات چندانی ندارند. حجم زیاد تبلیغات پولی در اینترنت این باور را در بین کاربران اینترنت ایجاد کرده است که تبلیغات بدون پرداخت هزینه ممکن نیست.

تمامی این باور ها اشتباه است و به راحتی و با کمترین هزینه و صرف زمان کمی در هر روز می توان از سرویس های مختلفی که در اینترنت به رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد بهره برد و اهداف بزرگی را دنبال کرد.



برای فهم بهتر قدم به قدم مراحل مختلف آغاز به کار در ادامه خواهد آمد:

قدم اول : تعیین هدف

قبل از اینکه بخواهید هر کاری انجام دهید باید بدانید به دنبال چه هدفی هستید. اینکه بخواهید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید یا یک وب سایت خدماتی روش های مختلفی را باید دنبال کنید. شاید شما یک کارگاه تولیدی کوچک دارید و به اندازه کافی اطلاعات ندارید که بتوانید یک سایت را مدیریت کنید و یا اعتماد کافی به خرید و فروش در اینترنت و کسب درآمد از طریق آن ندارید. اما نگرانی وجود ندارد و می توان به رایگان کار را با راه اندازی وب سایت یا وبلاگ های رایگان و یا حتی راه اندازی یک کانال تلگرام و یا یک صفحه در اینستاگرام آغاز نمود و در صورتی که توانایی مدیریت بلاگ یا سایت را در خود دیدید و نتیجه خوبی از راه اندازی آن گرفتید می توانید آن را گسترش دهید.

البته بسیاری از افراد هدف های زیادی دارند و مشکلی در برداشتن قدم اول ندارند پس به سراغ مراحل بعدی می رویم.

قدم دوم: انتخاب یک نام مناسب برای سایت یا وبلاگ یا صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام

یک نام که با محتوا و حوزه کاری شما مناسب باشد گاهی ساده نیست. باید در انتخاب نام به اندازه کافی دقت کنید به خصوص برای سایت و وبلاگ که آدرس آن برای موتور های جستجو ثبت می شود و در شناسایی سابقه شما بسیار اهمیت دارد.

قدم سوم: انتخاب یک فضای کاری

هیچ ایرادی ندارد که شما هم زمان در چندین فضا کار خود را آغاز کنید ولی برای شروع کار و مدیریت بهتر، لازم است که در ابتدای کار فقط یکی از این فضاها را انتخاب کنید تا بتوانید بیشتر فکر خود را برای هر چه بهتر ظاهر شدن در آن فضا، متمرکز کنید

قدم چهارم: راه اندازی

در صورتی که بخواهید کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام راه اندازی کنید، نیازی به آموزش خاصی ندارد. در حال حاضر بحث را بر روی راه اندازی سایت و وبلاگ ادامه خواهیم داد.

- راه اندازی وبلاگ:

پایگاه های مختلفی برای راه اندازی رایگان وبلاگ در ایران وجود دارد که از جمله معروف ترین آن ها می توان به بلاگ دات آر، بلاگفا، میهن بلاگ و ... اشاره کرد، برای اینکه تمامی این سرویس دهنده ها را بهتر بشناسید بهتر است در موتور جستجو عبارت ساخت وبلاگ را بنویسید.

ثبت نام در یک وبلاگ به سادگی ثبت نام در سایت های اینترنتی است. به زودی راهنمای کامل ثبت نام در سایت blog.ir را نیز قرار خواهیم داد ولی می توانید به راحتی با جستجوی "راهنمای ثبت نام در بلاگ" یا "راهنمای ساخت وبلاگ" در موتور های جستجو مطالب زیادی در این مورد پیدا کنید.

- راه اندازی سایت:

برای راه اندازی سایت راه های زیادی وجود دارد. اگر به دنبال راه اندازی سایت رایگان باشید بهتر است عبارت "ساخت سایت رایگان" را در موتور جستجو بنویسید و نتیجه را مشاهده کنید. وب سایت های زیادی خدمات راه اندازی سایت را به رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

برای داشتن یک سایت اگر بتوانید هزینه بپردازید می توانید با جستجوی "ساخت سایت ارزان" یا "ساخت سایت حرفه ای" در موتور های جستجو، وب سایت های زیادی را پیدا می کنید که در این زمینه فعالیت می کنند.

اما اینکه چطور یک تیم طراحی را انتخاب کنیم که از سئو سایت و بهینه بودن طراحی آن مطمئن باشیم هم ساده است. وب سایت هایی که در جستجو های مختلف در اولین نتایج قرار می گیرند، معمولا جزو موفق ها و حرفه ای ها هستند.



اگر بخواهید در مورد ساخت سایت اطلاعات کامل تری کسب کنید یا علاقمند باشید تمامی مراحل ساخت سایت را خود انجام دهید بهتر است اول به سراغ وردپرس و جوملا بروید. این ها سیستم های مدیریت محتوای قدرتمند و معروفی هستند که امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می دهند. به علاوه اینکه قالب های رایگان زیادی برای سایت می توان از وب سایت های مرتبط دانلود نمود و با نصب آن ها به راحتی سایت اینترنتی راه اندازی نمود.

قدم پنجم : مدیریت سایت

مبحث اصلی این وبلاگ مدیریت صحیح سایت و روش های کسب رتبه از موتور های جستجو می باشد. برای اینکه بتوانیم سریع و آسان و بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات از موتور های جستجو رتبه خوبی بگیریم بهترین راه، نوشتن مقالات مرتبط با موضوع سایت و یا قرار دادن اخبار به صورت متن های منحصر به فرد و عنوان های قدرتمند که شامل کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت یا وبلاگ است، می باشد. وقتی شما بتوانید خود را به جای کاربرانی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند قرار دهید و بهترین مطالب و عنوان ها را برای سایت خود انتخاب کنید، بدون شک در مدت کوتاهی موتور های جستجو به سراغ وب سایت شما خواهند آمد. هر چه بازدید از سایت شما بیشتر باشد و خوانندگان و بازدید کنندگان سایت مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، رتبه شما در موتور های جستجو بالا تر رفته و آرام آرام از رقبای خود پیشی می گیرید.

در واقع چیزی که بسیار حائز اهمیت است، سئوی محتوا و یا همان محتوای منحصر به فرد است، و اینکه این محتوای منحصر به فرد در یک وبلاگ رایگان باشد یا یک وب سایت چند میلیونی تفاوت چندانی ندارد. پس بهتر است بیشتر وقت و تمرکز خود را بر جمع آوری اطلاعاتی از موضوع مورد نظر خود صرف کنید.



اگر شما تولیدکننده محصولاتی هستید که قصد فروش آن ها را دارید، بهتر است که تصاویری از محصولات خود تهیه نمایید و همان ها را به جای استفاده از تصاویر آماده که در اینترنت موجود است، در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید.

در صورتی که بتوانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را شناسایی و در ساخت عنوان مطالب از آن ها استفاده کنید، بسیار زودتر از حد انتظار به نتایج خوبی خواهید رسید.

بحث مدیریت و پشتیبانی سایت، بسیار گسترده و فراوان است. این مقاله صرفا برای آشنایی اجمالی با شروع به کار در اینترنت بود و به زودی مقالات کامل تری در زمینه مدیریت محتوا و پشتیبانی سایت، سئو محتوا و راه کارهای جذب بازدید کننده بیشتر برای مطالعه علاقمندان در اینجا قرار خواهد گرفت.

امیدوارم بتوانم با دسترسی به مرجع اصلی انتشار قوانین رتبه بندی موتور های جستجو، و ترجمه مقالات به روز و علمی در این زمینه، سهم کوچکی در ارتقای دانش مدیریت سایت و سئو در ایران داشته باشم.


این مقاله آخرین بار در آبان ماه 1395 به روز رسانی شده است.