به زبان ساده عبارت بازاریابی محتوا همین کاری هست که ما در فضای مجازی انجام می دیم. نوشتن مطالبی که باعث جذب بازدید کننده و افزایش فروش یا جلب مشتری میشه.
برای اینکه بهتر درک کنیم بازاریابی محتوایی چی هست و بتونیم این کار به ظاهر پیچیده رو خوب انجام بدیم چند تا اصل رو باید در نظر بگیریم:




اول- چی می خوایم بگیم؟
دوم- چرا می خوایم بگیم؟
سوم- برای چه کسی می خوایم بگیم؟
چهارم-کجا باید بگیم؟
و پنجم- چه وقت باید بگیم؟

به زبون خیلی ساده هر کدوم رو با مثال توضیح میدم:

اول- چی می خوایم بگیم؟

این مورد همون موضوعی هست که شما می خواید در موردش به دیگران اطلاعاتی بدید. مثلا انواع گیاهان دارویی که توی نقاط مختلف ایران هستن و اطلاعاتی در مورد هر گیاه. این میشه یه موضوع بزرگ. شایدم یه سایت جمع و جور و کوچیک درباره مثلا کفش دارید. به هر حال معمولا شما می دونید که چی کار می خواید بکنید ولی شاید ندونید باید دقیقا در مورد چی حرف بزنید.
مثلا یکی می خواد سایت دکوراسیون راه بندازه. خب برای تولید محتوا باید سراغ چی بره؟
این سوالی هست که باید حتما بهش جواب بده.

دوم- چرا می خوایم بگیم؟

این همون هدف هست. ینی هدف مون از اینکه میخوایم این مطالب رو بگیم چیه؟ می خوایم محصولی بفروشیم یا نه فقط می خوایم برند سازی کنیم؟ می خوایم یه سری اطلاعات علمی و مفید به دیگران بدیم یا نه فقط می خوایم رتبه بگیریم؟ هرچند اینا به هم مربوط هستن ولی به هرحال باید هدف تون مشخص باشه. چون تو نوشتن مطالب خیلی می تونه مهم باشه.

سوم- برای چه کسی می خوایم بگیم؟

وقتی خدف تون مشخص باشه و بدونید می خواید در مورد چی صحبت کنید، تا حدود زیادی مشخص میشه که مطالبی که می نویسید برای چه گروه از افراد هست. اگر برای افزایش بازدید باشه خب باید خیلی سرگرم کننده باشه، اگر برای صرفا فروش باشه، عنوان ها باید تجاری باشه که تاجر ها بتونن راحت پیداتون کنن. مثلا کسی که می خواد کفش بفروشه عنوان هاش رو با کلمه های خرید، فروش، قیمت و ... می سازه و کسی که میخاد بازدید زیادی داشته باشه، باید عنوان های جذاب و علمی تر بنویسه، مثلا "انتخاب کفش خوب" و از این قبیل.

چهارم-کجا باید بگیم؟

خب طبیعتا فضای کار ما صرفا شامل فضاهای اینترنتی هست. پس باید یا یک سایت داشته باشیم یا کانال یا توئیتر و اینستاگرام و ...

و پنجم- چه وقت باید بگیم؟

بسته به اینکه کدوم فضا رو برای انتشار مطالب انتخاب می کنیم، بهتره زمان مناسبی رو برای انتشار مطالب انتخاب کنیم و تعداد مطالب رو هم متناسب با حوصله مخاطب مون در نظر بگیریم.
اگر توی یک کانال توی فضای مجازی، مخاطب ما خانم های خونه داره می تونیم توی یک روز 5-6 تا مطلب چند خطی بزاریم که حسابی سرگرم کننده باشه. اگر توی سایت مطلب میزاریم می تونیم روزانه تا 10 یا 20 تا مطلب هم ر مورد موضوعات مختلف بزاریم. ساعت هایی هم که مطالب رو می زاریم می تونه روی تعداد بازدید ها اثرگزار باشه.

اگر بتونیم این مطالب رو خوب درک کنیم و به کار بگیریم هم می تونیم توی کسب و کار اینترنتی موفقیت بیشتری داشته باشیم، هم اینکه برای کسب درآمد از اینترنت ریسک ها رو پایین بیاریم و احتمال موفقیت در اینترنت و فضای مجازی رو بالا ببریم. با رعایت همین چند نکته ساده توی کسب رتبه و تولید محتوا هم میشه تا حدود زیادی موفق تر عمل کرد.