بسیاری از افراد برای اینکه پایگاهی در اینترنت برای کسب و کار خود راه اندازی کنند، هزینه های زیادی صرف می کنند. البته این بد نیست و به نوعی یک سرمایه گذاری محسوب می شود، ولی آیا سایت بهتر است یا وبلاگ؟

برای اینکه بدانیم برای کسب و کار ما سایت بهتر است یا وبلاگ باید به چند نکته توجه کنیم. اول اینکه آیا کسب و کار ما در اینترنت هم می تواند درآمد کسب کند یا خیر؟ و انتظاری که ما از یک سایت یا وبلاگ داریم چیست؟


 


در ادامه چند دلیل برای راه اندازی سایت یا وبلاگ را بررسی نموده و توضیح می دهیم که برای هر مورد، سایت بهتر است یا وبلاگ؟

معرفی شرکت یا محصول

بسیاری از شرکت ها پس از راه اندازی سایت خود، حتی خود نیز سالی یک مرتبه به آن سر نمی زنند و صرفا برای نوشتن آدرس سایت بر روی تبلیغات و یا کارت های خود، اقدام به راه اندازی سایت می کنند. در واقع این سایت صرفا جهت معرفی شرکت یا محصول راه اندازی شده است. این دسته از افراد و شرکت ها نیازی نیست هزینه های زیادی بابت راه اندازی سایت بپردازند. با خرید یک دامین یا همان نام سایت، که ارزان ترین آن ها با پسوند .ir با هزینه کمتر از 10 هزار تومان و گران ترین دامنه های آن با پسوند .com بیشتر از 40 یا 50 هزار تومان هزینه ندارد، و یک قالب آماده رایگان جوملا یا وردپرس و خرید هاست یا فضای اختصاصی برای آپلود سایت که آن هم در ارزان ترین حالت سالیانه 20 تا 30 هزار تومان بیشتر هزینه ندارد، سایت خود را راه اندازی نمایند.

این ها همه در حالتی ست که شرکت معروفیت کافی دارد و یا به واسطه ارتباطاتی که دارد و سابقه ی فعالیت خود، نیازی به بازاریابی اینترنتی ندارند. و البته هزینه کافی برای راه اندازی سایت داشته و راه اندازی وبلاگ برای آن ها واقعا نا به جاست.

بازاریابی از طریق اینترنت

برای بازاریابی از طریق اینترنت واقعا فرقی نمی کند شما یک وبلاگ رایگان داشته باشید یا یک سایت چند میلیونی. همین که بتوانید با روش های مختلف، به خصوص انتشار مقالات علمی و یا مطالبی منحصر به فرد در مورد محصول خود، از موتور های جستجو رتبه های خوبی کسب کنید، کافی ست تا بتوانید محصول یا خدمات خود را به خوبی از طریق اینترنت معرفی نمایید.

در مقالات بعدی در مورد روش های ذکر شده برای کسب رتبه از موتور های جستجو و موفقیت در فضای مجازی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

یک فروشگاه اینترنتی همان طور که از اسم آن مشخص است پایه و اساس فروش خود را از طریق اینترت بنا نهاده است. در بسیاری از مواقع، صاحبان فروشگاه های اینترنتی هیچ فروشگاه یا مغازه ای در دنیای واقعی ندارند و صرفا محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش می رسانند.

 

علی رغم اینکه تصور عمومی بر این است که فروشگاه های اینترنتی همواره با هزینه های بالا راه اندازی می شوند، اما با کمی جست و جو در اینترنت خواهید دید که وبلاگ های بسیاری با هدف خرید و فروش محصول یا ارائه خدمات راه اندازی شده اند. در واقع برای اینکه بتوان محصولی را از طریق اینترنت به فروش رساند یا از راه ارائه خدمات کسب درآمد نمود، همین که بتوان از موتور های جستجو رتبه کسب نمود، کفایت می کند.




کاربران اینترنت به دنبال بهترین ها هستند. برای جلب اعتماد کاربران داشتن وب سایت چند میلیونی یا وبلاگی رایگان تفاوتی ندارد. چیزی که باعث جلب اعتماد افراد می شود، عموما میزان دانش و مهارت و تخصص شما در مورد موضوع مورد بحث و یا اصالت کالا و خدمات است. در مقالات آینده در مورد روش های جلب اعتماد کاربران و معرفی صحیح بیشتر صحبت خواهیم کرد.