اگر همه افراد می دانستند فضای اینترنت چه فرصت بزرگی را در اختیار آنان قرار می دهد که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، هیچ شرکت و کارگاه تولیدی ورشکست و تعطیل نمی شد. موفقیت در دنیای کسب و کار اینترنتی و شروع کسب و کار جدید شاید راحت نباشد ولی قطعا دست یافتنی ست.
فضای اینترنت یک محیط بین المللی و جهانی ست که این فرصت را در اختیار هر فردی قرار می دهد که محصول و خدمات خود را به دنیا عرضه نماید. اما چگونه می توانیم بدون صرف هزینه های زیاد برای طراحی سایت و تبلیغات، محصول خود را در اینترنت بفروشیم؟


برای فهم راحت تر مطلب با یک مثال تمامی موارد را گام به گام توضیح خواهیم داد.

دختر خاله من رشته صنایع دستی خوانده و قصد دارد دست ساخته های خود را در اینترنت به فروش برساند ولی آشنایی کافی با اینترنت و وبلاگ نویسی و ... ندارد.

اولین کاری که می کند این است که با فردی که بتواند برای او وبلاگ یا سایتی راه اندازی کند مشورت می کند. او هنوز درآمدی ندارد و نمی تواند برای راه اندازی وب سایت هزینه کند، پس ابتدا با یک وبلاگ ساده کار خود را شروع می کند.

او باید ابتدا از تمامی دست ساخته های خود عکس بگیرد. بهتر است حجم عکس ها تا حد ممکن کم باشد.

سپس نامی مناسب و مرتبط برای وبلاگ خود انتخاب و آن را راه اندازی می کند.

او می تواند قیمت های مشخصی برای محصولات خود در نظر بگیرد و با استفاده از نرم افزار های ویرایش عکس که ساده ترین آن ها برنامه Paint ویندوز است، قیمت ها را کنار هر عکس بنویسد.
البته بهتر است قیمت ها زیر هر متن باشد که قابل تغییر باشد و با گذشت زمان اگر قیمت ها بالا و پایین شد به راحتی بتواند قیمت های محصولاتش را ویرایش کند. ولی نوشتن نام وبلاگ روی عکس ها بسیار مفید است.

الان او می تواند اولین مطلب خود را منتشر کند. مثلا یک کیف پارچه ای با طرح چاپی دوخته است. عنوانی که او برای مطلب خود انتخاب می کند همین است : "کیف پارچه ای با طرح چاپی". یا مثلا  "کیف پارچه ای با طرح برگ و گلبرگ" بهتر است از کلمات "خرید" و یا "فروش" هم استفاده شود و برای جلب نظر بیشتر مشتری از کلمات "ارزان" و یا "فوق العاده" هم می توان استفاده کرد. ولی به شرطی که واقعا قیمت مناسب و ارزانی برای محصول خود انتخاب کرده اید. چون در غیر این صورت مشتری بعد از یک بار مراجعه و مشاهده قیمت ها صفحه را می بندد و دیگر به سایت شما باز نمی گردد.

حالا نوبت نوشتن متنی در مورد این کیف است. اینکه چگونه و با چه مصالحی آماده شده و طرح آن بر چه اساسی می باشد. می توان از مزایای کیف پارچه ای مثل سبک بودن و قابلیت شست و شو هم صحبت کرد. به طور کلی هر چیزی که در مورد این محصول به ذهن شما می رسد را می توانید بنویسید.

حالا نوبت اضافه کردن عکس به نوشته است که می تواند در انتها یا ابتدای متن و یا کنار متن قرار بگیرد. اگر در سرویس blog.ir وبلاگ ساخته باشید فضایی برای آپلود عکس دارید و می توانید به راحتی عکس های خود را در فضای اختصاصی آن آپلود نموده و از آن ها در مطالب خود استفاده کنید. در غیر این صورت باید به سراغ سایت های آپلود عکس رایگان بروید.
قبل از آپلود عکس در این وب سایت ها از اینکه آن ها عکس شما را حذف نمی کنند مطمئن شوید. چون اگر عکس بعد از مدتی از آن جا حذف شود مطلب شما بدون عکس باقی می ماند. برای یافتن سایت های آپلود عکس کافی ست در گوگل عبارت "سایت آپلود عکس رایگان" را جستجو کنید. آموزش آپلود عکس در این وب سایت ها موجود است.

حالا باید اطلاعات تماس خود را زیر مطلب اضافه کنید تا اگر کسی تمایل به خرید محصول شما داشت بتواند به راحتی با شما ارتباط بگیرد.



خب اولین مطلب شما آماده است و می توانید آن را منتشر کنید. اگر هر روز این کار را انجام دهید و برای تک تک محصولات خود با ساخت عنوان های مناسب، مطلبی بنویسید و آن را در وبلاگ خود منتشر کنید، بعد از مدتی افرادی که قصد خرید محصول شما را دارند، با جستجو در اینترنت شما را به سادگی پیدا می کنند.

تذکر1: بهتر است اگر تعداد محصولات شما کم است و بعد از انتشار یک مطلب برای هر محصول تماسی دریافت نکردید، با ساخت عنوان های جدید محصولات خود را بار دیگر معرفی نمایید. شاید کسی که به دنبال خرید این محصول باشد از عناوین دیگری برای جستجو استفاده کند. گوگل برای پیدا کردن شما باید عنوانی که کاربران جستجو می کنند را پیدا کند و به کاربران نمایش دهد. پس بهتر است برای هر محصول خود چندین مطلب با عنوان های متفاوت داشته باشید.
مثلا برای یک عروسک نمدی می توان با کم یا زیاد کردن کلمات مختلف عنوان های زیادی تولید نمود. با این کار در صورتی که مشتری هر عنوانی را در گوگل جستجو کند، شانس اینکه وبلاگ شما برای او نمایش داده شود بالاتر می رود.

تذکر 2: برای محصولاتی که رقیبان زیادی در فضای اینترنت دارند، زمان بیشتری طول می کشد تا بتوانند در رتبه های بالای موتور های جستجو قرار بگیرند. پس باید تلاش بیشتری کنند. البته همین که محصولات و تصاویر و نوشته های شما منحصر به فرد باشد کافی ست تا گوگل به شما توجه نشان دهد و به دنبال راهی برای رتبه دادن به شما باشد. پس دست از تلاش بر ندارید و مطالب و تصاویر بیشتری از محصولات خود منتشر کنید.

تذکر 3: برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی لازم است که همواره در مورد برندینگ و بهینه سازی ، مطالعه داشته باشید و تا رسیدن به نتیجه دست از تلاش برندارید.

تذکر 4 : بسیاری از افراد به موضوعاتی مانند موسیقی و فیلم یا عکس علاقه دارند. برای موفقیت در این حوزه ها و برخی حوزه های دیگر باید بیشتر وارد جزئیات شد و تخصصی تر آن ها را بررسی نمود که ان شاءلله در آینده نزدیک به این موضوعات هم پرداخته می شود.


پی نوشت 1 : در مورد فروش در اینترنت این تنها راه نیست و وب سایت ها و اپلیکیشن های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند که با عضویت در آن ها می توانید به راحتی محصول خود را به فروش برسانید. یا برای خرید اینترنتی می توانید با عضویت در وب سایت های مشخصی، لینک پرداخت اینترنتی در سایت خود قرار دهید. به زودی با تکمیل اطلاعات در این مورد مطالب مفیدی در همین بلاگ منتشر می شود.

پی نوشت 2 : هرچه زودتر خودمان را باور کنیم.